Brad Binder en Jack Miller besturen zondag op Silverstone heel verschillende KTM RC16's voor ronde 10 van de 20 in de 2024-campagne. De motoren hebben een grote metamorfose ondergaan, niet alleen om deel te nemen aan de viering van de erfenis van de MotoGP, maar ook als eerbetoon aan een speciale motorfiets die een ereplaats inneemt in de KTM Motohall. Het kenmerkende wit-blauwe ontwerp sierde de KTM LC4-motorige 'KTM Single Racer' van Wolfgang Felber (de huidige Vice President Technology Road Racing) uit 1988 en vormde ook de basis voor het bedrijfslogo van KTM uit die tijd.
Dankzij het ingenieurswerk van Felber en Josef Frauenschuh maakte het duo een chassis en gebruikte het vermogen van de LC4-motor (cilinderinhoud tussen 612 en 660 cc), zodat 'Fewo' in 1989 kon meedoen aan de nationale 'Sound of Singles'-series en de potentie en veelzijdigheid van het LC4-platform kon demonstreren. De prestaties in de werkplaats en op het circuit waren de aanleiding voor het ontstaan van het STREET-segment van KTM met de KTM DUKE-serie, die in 2024 30 jaar bestond. De mijlpaal was de eerste stap in het wegraceprogramma dat prototype tweetakt- en viertaktmachines van topniveau heeft voortgebracht en waarbij de fabriek Grands Prix heeft gewonnen in vijf categorieën (125cc, 250cc, Moto3™, Moto2™ en MotoGP) en titels in twee klassen.
Felber, die in 2022 een toost uitbracht op vier decennia werk en geschiedenis bij KTM, heeft een belangrijke inbreng gehad in de ontwikkeling van KTM's motorsport voor wegraces; van de creatie van de eerste sportmotor in de KTM RC8 tot de KTM RC4 Moto3-titelwinnaar in 2012 en de huidige KTM RC16.
De MotoGP zag het levenslicht als het FIM Motorcycling World Championship in 1949 met zes Grands Prix die plaatsvonden op het Isle of Man TT (Groot-Brittannië), Bremgarten (Zwitserland), Assen (Nederland), Spa Francorchamps (België), Clady (Noord-Ierland) en Monza (Italië).